Træningsprogram - når du ikke må gå

Øvelsesprogram til patienter, som ikke kan eller må gå.

Til dig, der er indlagt på Videncenter for Sårheling

Træningsprogrammet indeholder 5 øvelser, så du kan træne dine store muskelgrupper.

Du kan selv holde dig i gang, mens du er indlagt. Din kondition falder med ca 10 % i løbet af den første uge, og muskelstyrken med 20-30%, hvis du ikke er aktiv.

Du vil derfor få sværere ved at klare dig i hverdagen, når du kommer hjem fra hospitalet.

Du kan holde dine muskler og kondition ved lige, ved at lave øvelserne i træningsprogrammet hver dag. Øvelserne er også med til at forebygge problemer med kredsløb og lunger.

Inden du går i gang med øvelserne, bør du tale med afdelingens personale, om du frit kan lave træningsøvelserne i programmet.

☐ Træning af benene, siddende

Udgangsstilling: Sid lidt fremme på en stol med begge fødder i gulvet.

  • Ret ryggen og træk navlen lidt ind.
  • Stræk langsomt dit knæ.
  • Hold spændingen i op til 4 sekunder og sænk langsomt igen.
  • Skift ben

BILLEDE KOMMER

☐ Træning af benene, liggende

Udgangsstilling: Lig på ryggen på flad seng.

  • Løft benet op så langt du kan med strakt knæ.
  • Hold stillingen i ca. 3 sekunder.
  • Skift ben.

BILLEDE KOMMER

☐ Træning af armene

Udgangsstilling: Sid lidt fremme på en stol med fødderne i gulvet og hænderne på armlænene.

  • Ret ryggen.
  • Træk skuldrene tilbage, træk navlen lidt ind og hold albuerne ind til kroppen.
  • Stem hænderne ned på armlænene, så kroppen letter en smule fra underlaget.
  • Sænk langsomt igen.

BILLEDE KOMMER

☐ Træning af armene

Udgangsstilling: Sid lidt fremme på en stol med begge fødder i gulvet og en fyldt vandflaske i hver hånd.

  • Ret ryggen og træk navlen lidt ind.
  • Løft armen med strakt albue op mod loftet og sænk langsomt igen.
  • Skift arm. Hvis øvelsen er for svær, kan du undlade vandflasker.

BILLEDE KOMMER

☐ Træning af kroppen

Udgangsstilling: Sid lidt fremme på en stol med begge fødder i gulvet, ret ryg og underarmene krydset foran brystet.

  • Drej kroppen langsomt til den ene side og kig dig over skulderen.
  • Skift side.

BILLEDE KOMMER

Redaktør