Siddende og stående øvelser - træningsprogram

Træningsprogram med siddende og stående øvelser.

Vi anbefaler, at du udfører øvelserne efter vejledning af en fysioterapeut.

Øvelser

Træning af underben, venepumpetræning

Udgangsstilling: Ryk frem på stolen og sid med begge fødder placeret med hoftebreddes afstand.Hold ryggen ret under øvelsen.

Træning: Kom skiftevis op og ned på tå og hæl med begge fødder.

BILLEDE KOMMER

Træning af benene

Udgangsstilling: Ryk frem på stolen og sid med begge fødder placeret med hoftebreddes afstand. Hold ryggen ret under øvelsen.

Træning: Bøj foden opad og stræk i knæet. Hold spændingen i op til 3 sekunder og sænk langsomt igen. Skift ben.

BILLEDE KOMMER

Træning i rejse og sætte sig

Udgangsstilling: Ryk frem på stolen og sid med begge fødder placeret med hoftebreddes afstand.

Træning: Læn overkroppen fremover og rejs dig til stående stilling. Sæt dig langsomt ned igen. Benyt evt. armlæn.

BILLEDE KOMMER

Træning af armene

Udgangsstilling: Ryk frem på stolen med begge fødder i gulvet. Hold ryggen ret under øvelsen.

Træning: Tag en vandflaske i hver hånd. Stræk armen op mod loftet og sænk langsomt igen. Skift arm.

BILLEDE KOMMER

Træning af benene

Udgangsstilling: Støt til sengegavl. Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne og lige meget vægt på begge ben. Start med at bøje i knæene.

Træning: Bøj i knæene, stræk i knæene op igen og kom videre op på tæerne.

BILLEDE KOMMER

Træning af balancen og hoften

Udgangsstilling: Stå med hoftebreddes afstand mellem fødderne og lige meget vægt på begge ben. Hold overkroppen i ro under øvelsen.

Træning: Stå på et ben. Før træningsbenet skråt bagud og tilbage igen – lad hælen styre bevægelsen. Skift ben.

BILLEDE KOMMER

Redaktør