Scapula crepitans - operation

Information og øvelsesprogram om scapula crepitans efter operationen.

Vi anbefaler, at du udfører øvelserne efter vejledning af en fysioterapeut

Genoptræning efter en skulderoperation

Du vil blive instrueret i øvelserne af en fysioterapeut under indlæggelsen, eller ringet op kort efter udskrivelsen.

Du må forvente, at genoptræningen tager længere tid end de sædvanlige 3 måneders forløb.

Formål med øvelserne i denne pjece

Et af formålene med genoptræningen er at forbedre din udholdenhed i skuldermusklerne. Du skal derfor lave mange gentagelser og kun fortsætte så længe, at du kan lave bevægelsen med fuld kontrol.

Om øvelserne

Udfør øvelserne hver dag.

Smerter under genoptræningen

Dine smerter må ikke forværes, når du genoptræner. Du skal holde pause, hvis bevægelsen bliver ujævn eller smertefuld, for det er tegn på at du er ved at være træt. Bliver smerterne ved, skal du hold pause i nogle uger, fra de øvelser, der giver smerter.

Bandage

Du skal bruge bandagen efter behov. Dog højest i 3 uger, da skulderen bliver svag.

Smerter efter operationen

Du kan være meget hævet omkring skulderbladet efter operationen, da der under operationen anvendes saltvand. Hævelsen forsvinder typisk i løbet af et par døgn. Det kan være en god ide at lægge en ispakning på skulderen de første par dage, for at mindske hævningen.

Bad

Du må gå i brusebad 24 timer efter operationen. Du må først tage karbad, når såret er helet.

Arbejde/sport

Vent med at begynde på sport, til du har talt med din fysioteraput om det.

Øvelser

☐ Sæt skuldrene på plads

Dine skuldre skal være i den helt rigtige udgangsstilling, når du træner. Det første du skal gøre er at sætte skulderne på plads. Det gør du ved at rette dig op.

☐ Øvelse 1: Pres tilbage

  • Stå med lige ryg og med lidt spænding i mavemusklerne
  • Sæt skulderbladet på plads
  • Hold armen strakt ned langs siden
  • Stå med siden til et bord eller lignende
  • Pres langsomt hånden bagud mod bordet
  • Hold positionen 5 -10 sek.

Lav 3 omgange af 15 gentagelser

☐ Øvelse 2: Vask væggen

  • Placer dine hænder på 2 klude (start evt. med at placere begge hænder på en klud)
  • Glid skiftevis op og ned, ud til siden og tilbage samt bevæg kluden i små og store cirkler Start evt. med at lave øvelsen på et bord.

Lav 3 omgange af 1 minuts varighed.

☐ Øvelse 3: Armløft nede

  • Lig på maven med panden på et håndklæde
  • Placer armene langs siden af kroppen
  • Spænd i mavemusklerne
  • Løft skuldrene, før armene strakte bagud og drej tommelfingeren væk fra kroppen
  • Før armene retur til udgangsstillingen

Gør øvelsen sværere ved at føre armen ud til siden og op over hovedet.

Redaktør