Rygkorset- generel information

Information til dig der har rygkorset

Denne pjece indeholder generelle informationer, om dét at have brud på rygsøjlen og få korset på.

Der findes flere forskellige typer korset. Du får en skriftlig vejledning, der passer til netop dit korset.
 

Formål med korsettet

Du har fået rygkorset på pga. brud på din rygsøjle. Formålet med korsettet er at holde din ryg i ro, dvs. undgå bøj og vrid i ryggen, så bruddet heler i optimal stilling, og du undgår påvirkning af rygmarven.

Korsettet er også med til at lindre smerte i ryggen.

Tilpasning af korsettet

Fysioterapeuten tilpasser korsettet til dig og underviser dig i, hvordan korsettet anvendes.

Korsettet bør dagligt rettes til/trækkes ned, så det sidder og støtter optimalt. De fleste har brug for hjælp til dette.

Brug en tynd bluse under korsettet for at skåne huden.

Brug af korsettet

Lægen afgør, hvordan korsettet skal bruges. Typisk har man korsettet på i 3 måneder, 24 timer i døgnet, undtagen ved personlig hygiejne eller bad.

Vurderer lægen, at du kan få  korsettet af i bad, er det vigtigt, at du holder ryggen ret i ”korsetstillingen”, når du ikke har korsettet på. 

Vurderer lægen, at du ikke kan få  korsettet af i bad, må du etagevaske.

Uanset om du kan tage korsettet af i bad eller ej, er det nødvendigt at tage korsettet af, når du skal skifte bluse under korsettet, og når din hud skal tjekkes for trykmærker.

Vi anbefaler, at du får hjælp til bad, skift af tøj og til at tage  korsettet af og på.

 

Hvilestillinger for ryggen

Læg en pude under knæene, når du ligger på ryggen.

Læg en pude mellem benene, når du ligger på siden.

 

 

Når du skal ind og ud af sengen

  • Træk navlen lidt ind, og hold spændingen.
  •  Bøj begge ben.
  • Rul om på siden uden at vride i ryggen.
  • Før benene ud over sengekanten, og stød fra med hånd og albue.

Gør det i omvendt rækkefølge, når du skal tilbage i seng.

 

Når du sidder

Det er mere belastende for din ryg at sidde end at ligge, stå eller gå. Du må gerne sidde, men når du mærker træthed eller smerte i ryggen, er det godt at skifte stilling, komme op at gå eller lægge dig ned og hvile.

Du kan med fordel sidde på en skråpude, da den hjælper dig med at sidde med ryggen ret.

Undgå bil og cykel i trafikken

Du bør ikke køre bil eller cykel, i perioden du bærer korset. Derimod må du gerne være passager på kortere køreture. Du kan med fordel sidde på den udleverede skråpude.

 Aktivitet og træning

Ryggen skal holdes i ro i perioden, du har korset på. Det er dog godt at øve dig i at spænde dit ”muskelkorset” ved at trække navlen lidt ind.

Hold dig i gang ved gå omkring i din bolig, og hvis du kan, må du gerne gå på trapper og gå tur udendørs.

Du må ikke løbe i perioden, du bærer korset.

Du må ikke løfte tungt i perioden, du bærer korset.

Har du problemer med at komme ind og ud af sengen og gå, kan en fysioterapeut hjælpe dig med træning af dette.

Genoptræning af ryggen iværksættes først, når bruddet er helet, og du ikke længere skal bære korset.

Når du ses i ambulatoriet efter 3 måneder, tages der stilling til behov for genoptræning af ryggen.

 

Redaktør