Meniskreinseration

Information og træningsprogram om meniskreinseration

Restriktioner i de første 6 uger

Du må kun lægge vægt på benet med strakt knæ. Gå så normalt som muligt.

Sørg for at holde benet strakt fremad når du rejser/sætter dig og lign.

Skinnen skal bæres døgnet rundt i 6 uger indstillet i -10 til 40 grader. Den må åbnes i forbindelse med isning eller bevægetræning med din fysioterapeut.

Du må først belaste knæet over 90 grader efter 4 måneder.

Sådan hviler du benet

For at nedbringe hævelse er det en god ide at ligge med det opererede knæ over hjertehøjde.

Hvis dette ikke er muligt, kan benet lægges op på en stol eller lignende.
Hold gerne knæet strakt.

Du må ikke ligge med en pude under knæet, men gerne under underben, så knæet ligger strakt ud.

Husk venepumpeøvelser

Når du ligger med benet højt, skal du huske også at lave venepumpeøvelser. Det gør du ved at bøje og strække knæet samt vippe med foden. Venepumpeøvelser gør, at hævelsen transporteres væk fra knæet.

Is og nedkøling

Når du kommer hjem, kan du bruge en ispakning på knæet ca. 20 min., 5 x dagligt for at dæmpe smerterne.

Vejledning i brug af stokke

Benyt dig af to stokke så længe du har smerter i benet. Når du kan klare dig med én stok, skal den holdes i den raske side, og følges med det opererede ben.

Sørg for, at din gang er så normal som mulig, dvs.:

  • Sæt hælen i
  • Rul derefter henover foden
  • Stræk ud i hofte og knæ
  • Sæt af med tæerne
  • Øv dig i at fordele vægten ligeligt på begge ben

Sådan går du på trapper i skinneperioden

  • Tag ét trin ad gangen
  • Sæt det raske ben først op, når du går op ad trapper og det opererede ben ned først, når du går ned ad trapper

Målet med din træning

Dette program indeholder øvelser som du skal udføre min. 3 gange dagligt i den første tid efter operationen, før du påbegynder den kommunale genoptræning.
Målet med din træning er, at du skal kunne:

Strække knæet helt ud
Bøje knæet til 40 grader
Gå så normalt som muligt
Aktivere musklerne i benet – med særligt fokus på indersiden af lårmusklen (VMO).

Du bør starte din genoptræning i kommunen efter ca. to uger med henblik på passiv bevægetræning op til 90 grader.

Øvelser

☐ Øvelse 1: Spænding af lårmusklen

  • Spænd musklen på lårets forside, så knæet presses ned mod underlaget
  • Hold spændingen i 5 sekunder
  • Slip langsomt igen
  • Med knæhasen i underlaget, forsøg at løfte hælen

Lav 15 gentagelser af 2 omgange
(hvis muligt øg antal omgange)

☐ Øvelse 2: Træning af lårmusklen

  • Sid på gulvet med et sammenrullet håndklæde eller lign. under knæet
  • Pres knæhasen mod håndklædet ved at spænde i lårmusklen
  • Hold trykket mod håndklædet mens hælen løftes og knæet strækkes

Lav 15 gentagelser af 2 omgange.      
(hvis muligt øg antal omgange)

☐ Øvelse 3: Knæstræk

  • Sid på gulvet med et sammenrullet håndklæde eller lign. Under hælen
  • Spænd evt. op i musklen på forsiden af låret.
  • Hold spændingen i 10-20 sekunder
  • Alternativt kan øvelsen udføres på en stol med hælen på sofabord/fodskammel.

Sid med benet strakt i 5-10 min., men stop hvis det giver smerter.

☐ Øvelse 4: Knæbøj

  • Sid på kanten af en stol med foden på et håndklæde på gulvet
  • Lad foden glide helt frem, så knæet er strakt
  • Lad derefter foden glide tilbage, så knæet bøjer til de tilladte 40 grader i skinnen.

Lav øvelsen i ca. 5 min.

Redaktør