Lymfedrænage af venstre ben

Instruktion i selvdrænage af venstre ben

Denne pjece er til patienter, der har fået instruktion/behandling for hævelse, da korrekt udførelse forudsætter individuel vejledning.

Greb der anvendes

"Stående cirkler"

Hånden bliver lagt fladt på huden, og hudenbliver let forskubbet i en cirkel. Cirklen "står" på samme sted. Grebet har en trykfase og en afspændingsfase. Trykfasens retning er altid i afløbsretningen. Rytmen i grebene er altid meget langsom og blid. Tæl derfor 21-22-23-24-25.

Øvelser

Patienter med nakkeproblemer, gå til 1b.

 

1.a Vejrtrækning

Start med dybe, rolige vejrtrækninger. Træk vejret ind, når du bøjer hovedet bagover. Pust ud, når du bøjer hovedet forover. Gentag 10 gange. Kan eventuelt udføres, når du ligger på ryggen uden pude, eller når du ligger på siden. Får du ubehag af denne øvelse, kan du erstatte den med skulderløft med vejrtrækning

1.b Hals

Start med fem blide cirkelbevægelser over kravebenet med let tryk "ind bag" kravebenet - lymfebanernes indmunding i blodkarsystemet, også kaldet "saltkarret". Husk den rolige rytme.

Tryk ind bag kravebenet

Derefter fem blide cirkelbevægelser lige under øret. Gentag to gange. Slut af med fem cirkelbevægelser i "saltkarret".

Cirkelbevægelser lige under øret

2. Venstre armhule

Lav tre gange fem "stående cirkler" med let tryk ind i armhulen.

Let tryk ind i armhulen

3. Mave

Vejrtrækningsøvelse.

4. Venstre lyske til venstre armhule

A) Start med tre "stående cirkler" fra taljen med trykretning mod venstre armhule.

Stående cirkler fra taljen mod venstre armhule

B) Fortsæt med seks til ti "stående cirkler" fra hoften op langs siden til venstre armhule.

Stående cirkler fra hoften op langs siden til venstre armhule

5. Lår

A) Lav "stående cirkler" med begge hænder fra knæet ned mod hoften.

Stående cirkler med begge hænder fra knæet ned mod hoften

B) Lav "stående cirkler" med begge hænder på for- og bagside ned mod hoften og videre mod armhulen.

Stående cirkler med begge hænder på for- og baglår ned mod hoften og videre mod armhulen

6. Ben

"Stående cirkler" med begge hænder på foden med retning opad -

Stående cirkler med begge hænder på foden med retning opad

- op over hoften

Stående cirkler op over hoften

- til armhulen.

Stående cirkler op til armhulen
Redaktør