Kunstigt knæled

Information og øvelsesprogram om kunstigt knæled.

Vi anbefaler, at du udfører øvelserne efter vejledning af en fysioterapeut

Du skal træne selv

Dit kunstige knæ vil gøre dig i stand til at leve et mere aktivt liv med færre smerter. Øvelserne og de gode råd i dette program er en hjælp til at komme godt i gang med genoptræningen efter din operation. Det forventes, at du selv træner dagligt.

Fysioterapeuten vil under indlæggelsen vise dig, hvordan du skal udføre øvelserne. Det er vigtigt at træne, selvom det gør ondt når du bøjer og strækker dit kunstige knæ.

Lav cirkulationsøvelser

For at forebygge, at benet hæver yderligere, er det vigtigt at holde gang i blodcirkulationen. Du skal bevæge knæet og vippe mange gange op og ned med foden – gerne flere hundrede gange dagligt.

Hvilestillinger

Hold benet højt, når du sidder eller ligger. Du bør ikke lægge en pude under knæet, når du ligger på ryggen, da det vil gøre det sværere at strække knæet ud. Læg i stedet for en pude under underben og ankel, så du ligger med strakt knæ.

Smerter eller hævelse

I forbindelse med den postoperative hævelse og smerte omkring knæleddet kan det lette at lægge kulde/is over knæet.
Læg et viskestykke over knæet. Placer en pose med frosne ærter, nedkølet brun sæbe i en plastpose eller knuste isterninger ovenpå knæet. Behold kulden på knæet i 15-20 min., 4-5 gange dagligt.

Arret

For at arret bliver så pænt og blødt som muligt, er det vigtigt at massere det hver dag, så snart sårskorpen er faldet af og arret er lægt. I den forbindelse er det en god idé også at bevæge knæskallen fra side til side og op og ned samtidig med at benet er strakt.

Kom op at gå

Når fysioterapeuten har udleveret et gangredskab og du er instrueret i at gå med dette, er det god træning at gå flere ture i afdelingen dagligt.
Efter udskrivelsen – begynd med korte ture og langsomt øg distancen.

Vejledning i brug af stokke

Benyt dig af to stokke så længe du har smerter i benet.
Når du kan klare dig med én stok, skal den holdes i den raske sides hånd, og følges med det opererede ben. Sørg for, at din gang er så normal som mulig, dvs.:

  • Sæt hælen i
  • Rul derefter hen over foden
  • Stræk ud i hofte og knæ og sæt af med tæerne
  • Øv dig i at fordele vægten ligeligt på begge ben

Sådan går du på trapper

  • Tag ét trin ad gangen
  • Sæt det raske ben op først, når du går op ad trapper og det opererede ben ned først, når du går ned ad trapper
  • Når du er i stand til det, må du gå normalt på trapper

Øvelser

Øvelse 1-7 udføres 2 gange dagligt. I begyndelsen gentages hver øvelse 5 gange, og øges langsom til 15 gentagelser - eventuelt med pauser

Øvelse 1: Aktiv knæstrækning

  • Rul et håndklæde sammen til en pølle
  • Lig på ryggen med tæerne pegende mod næsen
  • Læg pøllen under det opererede bens knæ
  • Stræk knæet så underbenet løftes fra underlaget
  • Hold stillingen mindst 5 sek

Øvelse 2: Passiv knæstrækning og –bøjning

  • Sid på en stol
  • Ryk frem på kanten af stolen
  • Anbring det opererede ben på en tæppeflise eller lign.
  • Når knæet er bøjet, holdes stillingen i 10 sek.
  • Stræk knæet så meget som muligt, og hjælp til med hænderne mens stillingen holdes i 10 sek.

Øvelse 3: Aktiv knæstrækning og - bøjning

  • Sid på en stol
  • Stræk det opererede knæ
  • Hold stillingen i 5 sek.
  • Bøj derefter knæet så meget som muligt.
  • Husk låret skal blive i underlaget under øvelsen

Øvelse 4: Stående knæbøjning

  • Stå med ret ryg
  • Støt dig til et bord eller lign.
  • Med lige meget vægt på begge ben forsøg at ramme stolesædet med bagdelen uden at sætte dig

Øvelse 5: Stående knæstrækning og – bøjning

  • Stå med det opererede ben på en skammel eller trappetrin
  • Bøj det opererede knæ så meget som muligt, idet kroppen lænes fremover knæet.
  • Stræk herefter det opererede knæ så meget som muligt med hælen på skamlen, og peg tæerne op mod næsen

Øvelse 6: Haseøvelse

  • Bøj det opererede ben så foden kommer bagud og op
  • Sænk derefter foden langsomt ned igen
  • Hold overkroppen i ro under øvelsen

Øvelse 7: Op på tæer

  • Stå med en hoftebreddes afstand mellem fødderne, og med tæerne pegende lige frem
  • Fordel vægten ligeligt på begge ben, og løft dig op på tæer
  • Sørg for, at det opererede knæ er strakt helt ud
  • Spænd op i din forreste lårmuskel

N.B. Øvelsen kan gøres sværere ved kun at hæve dig på det opererede ben.

Redaktør