Hudkløe, hvad kan du selv gøre

I denne pjece kan du læse om hudkløe, og hvordan det lindres.

Hudkløe er et symptom, det vil sige et tegn på en reaktion i huden. Hudkløe kan optræde begrænset til et enkelt eller flere områder, men det kan også klø over hele kroppen. Hudkløe er sjældent det eneste symptom. 

Forløbet og varigheden af hudkløe afhænger helt af, hvad der har udløst den. Kløe kan være meget intens og irriterende. Kløe kommer ofte i anfald og kan være smertefuld. Den er ofte værst, når man er træt, varm eller svedig.  

Kløen forstyrrer ofte nattesøvnen. Og manglende nattesøvn giver mange svære dage, hvor du kan opleve at være træt, irritabel og have svært ved at koncentrere dig. Kløe påvirker humøret negativt og kan give frustration.

Hvad er årsagen til hudkløe?

Hudkløe skyldes påvirkning af følenerver i huden, som opstår af forskellige årsager. Årsagerne kan opdeles i to grupper: Dem, der kommer udefra, og dem, der kommer indefra. Det er ikke altid, at man ved, hvad årsagen er.

Årsager, udefra

Kontakt med  

  • nikkel, parfume, gummi, vand, sæbe, skæreolier
  • mange læge- og naturlægemidler 
  • fødevarer som fx frugt og nødder
  • mider, fx fnat
  • insektbid, fx myg og bier

Årsager, indefra

  • tør hud som især ses hos ældre
  • atopisk eksem, også kaldet børneeksem og AD
  • andre hudsygdomme som fx psoriasis
  • nyre-, lever-, galdesvejs-, lymfekirtel-, stofskifte- og blodsygdomme samt sukkersyge

Hvad sker der, når du klør og kradser dig?

Kløe starter ofte som en intens irriterende fornemmelse i huden, som gør at du får lyst til at kradse på stedet. Når du kradser en kløende hud påføres en let smerte. Smerten undertrykker de signaler om kløe, som sendes til hjernen. Derved kan kløen opleves mindre. Desværre hjælper det kun kortvarigt.

Kløe og krads resulterer ofte i en kløe-krads-eksem cirkel. Når du klør og kradser dig, forværres fx din eksem. Når eksem forværres får du mere kløe. Hvis du også kradser hul på huden, giver det en risiko for infektion i huden.

Behandling af hudkløe

Behandlingen af hudkløe skal først og fremmest rettes mod den sygdom, som er årsag til kløen. Tabletbehandling med antihistamin virker i nogle tilfælde. Det kan være en fordel at vælge et antihistamin med sløvende virkning og tage det til natten. 

Cremer eller tabletbehandling med binyrebarkhormoner modvirker betændelsesreaktionen i huden og dæmper derfor også kløen. Lokalbedøvende cremer kan have en vis virkning. Klidbade og oliebade kan også have en positiv effekt. 

Hvad kan du selv gøre?

Smør huden med fugtighedscreme. 

Det er en fordel, at cremen er kold, så opbevar den i køleskab. Læs mere i pjecen ”Fugtighedscreme til tør hud” kan fås af sygeplejersken.

Køling af huden  

Køling virker kløestillende. Brug fx et frossen køleelement. Vær opmærksom på, at du kan få frostskader, hvis det lægges direkte på huden. Dette vil kunne forværre eksem. Pak den frosne genstand ind i fx et rent viskestykke. Nedkølingen skal føles behagelig og må ikke gøre ondt. Husk at rengøre køleelementet inden, at du lægger det tilbage til i fryseren. 

Hormoncremer

I nogle tilfælde vil man få ordineret hormoncreme. Det er vigtigt, at du ikke bruger hormoncreme i større omfang end hvad lægen har ordineret. Hormoncreme giver den største lindring 1-2 timer efter den er påsmurt. Smør derfor 1-2 timer før sengetid.

Andre råd

  • Hold bevidst opmærksomheden på andre gøremål. Beskæftig dine hænder med noget andet.
  • Krads med flad hånd eller klap på huden, hvis du ikke kan lade være at røre din hud. 
  • Let smerte kan virke undertrykkende på kløe. 
  • Niv i huden et andet sted end der, hvor det klør. 
  • Brug bomuldshandsker om natten. Nogle kradser sig i søvne, hvorfor bomuldshandsker kan sikre, at man undgår kradsningssår.  
  • Hold fingernegle korte og rene, så du undgår at skade huden, når du kradser.
  • Undgå brug af uldent og eller syntetisk tøj.
  • Undgå at svede efter fysisk aktivitet. Sørg for at du hurtigt køler dig ned.
  • Sørg for at dit soveværelse er køligt.

Afspænding og brug af musik

Afspænding, yoga, meditation og mindfulness kan have kløestillende virkning. Selv simple teknikker kan hjælpe, som fx fokus på vejrtrækningen:

Mens du tæller til 5, trækker du vejret ind gennem næsen og helt ned i maven. Følg bevidst vejrtrækningen, og fornem hvordan luften fylder dine lungerne. Spænd helt af for at udånde mens du kan tæller til 5. Gentag øvelsen min. 3 gange.

Brug af musik 

Forskning har vist, at specielt musik, som er afstressende, kan mindske kløe. Sygeplejersken kan tilbyde lån af CD med musik og en afspiller.

Kløe handler også om psykologi

Når du lider af kløe, er det vigtigt, at du undersøger hvilke psykologisk faktorer, der mindsker og forværrer din kløe. Du bør prøve at arbejde med dig selv i en positiv retning og fx undgå stress og træne dig selv til ikke at kradse.

Kløe-dagbog

Måske kan du have glæde af at føre en dagbog, hvor du skriver i hvilke situationer kløen opstår og hvor kraftig den er. På den måde vil du kunne bruge dine erfaringer til at forsøge at afhjælpe kløen.  

I dagbogen kan du fx skrive om du har haft vanskeligt ved at falde i søvn pga. kløe, om du er vågnet pga. kløe, om kløen har påvirket din lyst og eller evne til sex. Du kan skrive om din kløe har påvirket dit humør og gjort dig deprimeret, irriteret, påvirket din evne til koncentration eller bekymret. 

Vurdering af hvor kraftig kløen er

Beskriv kløen med ord:

Ingen kløe (0)
Let kløe (1)
Middel kløe (2)
Middelsvær kløe (3)
Svær kløe (4)
Uudholdelig kløe (5)

Beskriv kløen på en skala fra 0 til 10:

Du kan også beskrive kløe på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er ingen kløe og 10 er uudholdelig/værst tænkelig kløe. 

Redaktør