Forreste Korsbånd - Rekonstruktion

Information og øvelsesprogram om rekonstruktion af forreste korsbånd.

Information og øvelsesprogram

Vi anbefaler, at du udfører øvelserne efter vejledning af en fysioterapeut

Støttestrømpe

Dagen efter operationen skal du fjerne elastikbindet og tage støttestrømpen på. Støttestrømpen anvendes hele døgnet så længe benet er bedøvet (55-60 timer). Derefter anvendes strømpen kun om dagen. Din fysioterapeut vil fortælle dig, hvornår du kan undvære strømpen.

Sådan går du

Så længe du er bedøvet i benet, skal du hoppe på det raske ben. Når bedøvelsen i benet er væk (efter 55-60 timer), er det vigtigt, at du under gang træder så normalt på ”træningsbenet” som muligt. Det vil sige, at du sætter hælen i først og sætter af med tæerne. Når du kun behøver én stok, anvendes den i rask sides hånd.

Genoptræning er vigtig

Du skal hurtigt komme i gang med genoptræningen af dit knæ.

Du skal mindst to gange dagligt bøje og strække knæet igennem. Dog først når bedøvelsen i benet er væk.

I forbindelse med din genoptræning kan du ikke undgå træningsømhed. Dog må øvelserne ikke  fremkalde voldsomme smertereaktioner, hverken under eller efter træningen.

Smerter eller hævelse

Opstår der akutte gener i form af smerter eller hævelse af knæleddet, skal du holde en eller flere træningsfri dage, indtil hævelsen er svundet. Du kan også ligge med is på knæet og ligge med benet højt(eleveret).

Du skal begynde forsigtigt med øvelserne, når de akutte gener (smerter og hævelse) mindskes.

Du må gerne tage håndkøbsmedicin for at mindske de eventuelle smerter, du måtte få i forbindelse med træningen.

Is

Læg et tørt viskestykke omkring knæet. Placer en ispose ovenpå og under knæet, og lad dem ligge i 15 min, 4-6 gange dagligt.

Elevation

Sid og lig med benet højt.

Om øvelserne i denne pjece

Du må først lave øvelserne når benet ikke længere er bedøvet.

I øvelsesbeskrivelsen kalder vi det opererede knæ for ”træningsbenet”.

Du skal udføre øvelserne i denne pjece i de første to uger efter operationen.

 

Din fysioterapeut: _________________________

☐ Øvelse 1: Venepumpeøvelser

  • Lig på ryggen med benene på en pude
  • Vip med foden, så du forbedrer cirkulationen i benet 

Lav 25 gentagelser, 2 gange dagligt

☐ Øvelse 2: Bøjning af knæet

  • Sid med træningsknæet bøjet
  • Put en tæppeflise/pose under foden
  • Hold fast med begge hænder omkring skinnebenet
  • Lad hænderne hjælpe med til at bøje knæet yderligere
  • Når knæet ikke kan bøjes mere, bliv da i stillingen lidt inden knæet strækkes igen

Lav 25 gentagelser, 2 gange dagligt

☐ Øvelse 3: Stræk af knæet

  • Sid foran en væg med strakt ben
  • Sæt træningsbenet fod mod væggen
  • Spænd lårmusklen så knæet presses mod underlaget 

Lav 25 gentagelser, 2 gange dagligt

Instilling af stokke

Stokkene er korrekt indstillet, når man står ret med afslappende skuldre, armene ned langs siden og albuerne let bøjede. 

☐ Gang med 2 stokke

  • Sæt begge stokke frem
  • Før det opererede ben frem til stokkene
  • Før det raske ben forbi stokkene

☐ Trappegang

  • Tag et trin ad gangen 
  • Tag begge stokke i samme hånd
  • Støt dig til gelænderet med den frie hånd

Op ad trappen:

  • Sæt det raske ben op først
  • Løft det opererede ben samt stok op på samme trin

Ned ad trappen:

  • Sæt stokkene og det opererede ben et trin ned
  • Sæt det raske ben ned på samme trin 
Redaktør