Baglåret - genoptræning efter skulderoperation

Information og øvelsesprogram om genoptræning af baglåret i forbindelse med skulderoperation

Du har i forbindelse med din skulderoperation fået taget et stykke senevæv fra din baglårsmuskulatur. Dette senevæv er blevet brugt som ledbånd i din operation.

Baglårsmuskulaturen har til opgave at bøje knæet og føre benet bagud.

For at undgå stivhed omkring knæ og hofte, vil vi opfordre dig til, hurtigst muligt at komme i gang med at træne nedstående øvelser. Ligesom det er vigtigt, at du hurtigst muligt går almindeligt.

Har du smerter, kan en ispakning på baglåret lindre.

Er dit knæ hævet, kan du med fordel benytte et støttebind og sidde med benet over hjertehøjde.

Uge 0-2

I løbet af 7 dage skal du kunne strække og bøje dit knæ.

Du må cykle på en kondicykel 2 dage efter din operation. Start med at cykle 5 minutter, og øg stille og roligt så du kan cykle op til en halv time om dagen efter to uger (med mindre du har andre lægelige restriktioner).

Du må cykle i trafikken, når din skulderoperation tillader det, typisk efter 8 uger.

Bevægeøvelser til knæ

Sid på en stol og glid foden så langt frem som muligt, så du strækker dit knæ. Dernæst glider du foden så langt tilbage som muligt, så dit knæ bøjes.
Gentag øvelsen 2 til 4 gange dagligt i 5-10 minutter.

Uge 2-6

For at undgå tab i muskelstyrke skal du udføre nedstående øvelser.

Bækkenløft

  • Lig på ryggen med bøjede ben
  • Spænd i balderne
  • Løft bagdelen op
  • Sænk langsomt igen

Udfør øvelsen 1 gang dagligt, 3 x 12 gentagelser.

Når du kan lave bækkenløft på to ben uføres bækkenløftet på et ben ad gangen.

Squat

  • Stå med lige meget vægt på benene. Hold en hoftebredde afstand imellem knæ og fødder, og lad knæ og fødder pege i samme retning.
  • Bøj ned i knæene, som ville du sætte dig på en stol og stræk dig op.

Øvelsen udføres 1 gang dagligt, 3 x 12 gentagelser.

Dynamisk stræk af haserne ”The Extender”

  • Lig på ryggen med hoften bøjet ca. 90 grader.
  • Hold om låret for at stabilisere hoften.
  • Stræk langsomt knæet ud, indtil du kan mærke et stræk i baglåret.

Udfør øvelsen to gange dagligt, 3 gange 12 gentagelser.

Efter uge 6 kan du stille og roligt starte med din vanlige træning af benene.

Redaktør