Underarm - brækket i gips

Vi har undersøgt dig og fundet ud af at din arm er brækket. Din arm kommer i gips og du får en slynge. Du får også en række øvelser, der kan hjælpe med genoptræning.

Kort om besøget

Vi har undersøgt dig og konstateret, at du har brækket din underarm. Vi har givet dig gips på armen og eventuelt lagt din arm i en slynge, så bruddet får ro til at hele. Slyngen skal sidde, så hånden er højere oppe end albuen. Brug slyngen det første døgn

Du skal have gips på i ___ uger.

Gipsen skal enten fjernes hos din egen læge eller ved en aftale på hospitalet, vi taler med dig om, hvad der gælder for dig.

Når du kommer hjem

Kontakt din læge, hvis du får det værre

Du skal ringe til din egen læge eller Akuttelefonen 1813 uden for din egen læges åbningstid, hvis du oplever, at din hånd:

  • snurrer, prikker eller sover
  • bliver følelsesløs
  • mister farve
  • er svær at bevæge

Symptomer kan være tegn på, at blodkar og nerver har taget skade.

Tag smertestillende medicin, så længe du har ondt

Du skal tage smertestillende medicin, så længe du har ondt. Du kan købe smertestillende medicin i håndkøb. Læs på pakken, hvor meget medicin du må tage. Hvis du har brug for ekstra behandling af dine smerter, skal du kontakte din egen læge.  

Kontakt Akuttelefonen 1813, hvis gipsen skal lægges om

Kontakt Akuttelefonen 1813, hvis gipsen:

  • trykker
  • strammer
  • sidder løst
  • knækker

Via Akuttelefonen 1813 får du at vide, hvor du skal møde for at få lagt gipsen om. Du må ikke fjerne gipsen.

Du kan få blodansamlinger

Når du har brækket håndleddet, kan du få blodansamlinger eller blå mærker, der bevæger sig ud i fingrene. Det forsvinder af sig selv.

Undgå at kradse under gipsen

Hvis det klør, skal du undlade at stikke noget ind under gipsen eller kradse med fx en strikkepind. Du risikerer at skade huden og få sår.

Gipsen må ikke blive våd

Du skal tage en plastikpose på over gipsen, når du bader eller er ude i regnvejr for at undgå, at den bliver våd.

Brug ikke smykker på armen, der har gips på

Du skal undgå at bruge fingerringe på hånden, på den arm, der har gips på, da fingrene kan hæve.

Forebyg hævelse

For at undgå at hånden hæver, kan du holde den i samme højde som hjertet. Når du sidder ned, kan du fx hvile armen på en pude.

Brug armen, selvom du har gips på

Du skal bruge armen hver dag, selvom du har gips på, så du bevarer så meget styrke og bevægelighed som muligt og undgår hævelse. Brug fx armen som normalt, når du tager tøj på, gør rent og spiser. Du skal dog vente et par uger med at løfte tunge ting fx fyldte indkøbsposer.

Kom til kontrol

Vi vurderer, om du skal til kontrol på hospitalet eller din egen læge. Hvis du skal til kontrol på hospitalet, indkalder vi dig med digital eller fysisk post, eller vi ringer til dig med information om tid og sted. Hvis du skal til kontrol hos din egen læge, skal du selv kontakte din læge og bestille tid.

Hvis du oplever forværring inden din kontrol, skal du ikke vente, men i stedet kontakte din egen læge. Ved akut forværring skal du kontakte Akuttelefonen 1813.

Øvelser

Du skal genoptræne med det samme

Du skal starte på øvelserne, mens du har gips på. Øvelserne gør, at du hurtigere får bevægeligheden tilbage. Vi introducerer dig til, hvordan du skal gøre.

Du skal træne 4-5 gange om dagen og lave hver øvelse 15 gange. Slap af i skuldrene og træn i et roligt tempo.
Hvis du får ondt, mens du træner, skal du holde 30 minutters pause og derefter fortsætte dine øvelser. Hvis du har fået en slynge på, skal du tage den af, når du træner.

Øvelse 1

  • Stræk alle fingre.
  • Knyt hånden i en glidende bevægelse ved først at bøje de yderste led af fingrene, derefter de mellemste led og til sidst de nederste led af fingrene.
  • Stræk fingrene igen.
Illustration af øvelsen

Øvelse 2

  • Knyt hånden. Hold eventuelt om en lille bold.
  • Stræk og spred fingrene.
Illustration af øvelsen

Øvelse 3

  • Saml og spred fingrene så meget som muligt.
Illustration af øvelsen

Øvelse 4

  • Før tommelfingeren til håndfladen på det punkt, hvor lillefingeren starter. Lad tommelfingeren lave en bue og holde så meget afstand til håndfladen som muligt.
  • Før tommelfingeren tilbage til udgangspunktet.
Illustration af øvelsen

Øvelse 5

  • Spred fingrene så meget som muligt.
  • Før tommelfingeren til spidsen af hver af de andre fingerspidser én efter én. Du skal lave et stort ’O’ med hver af fingrene. Stræk fingrene mellem hvert ’O’.
Illustration af øvelsen

Øvelse 6

Du skal stå op.

  • Sving armene rundt i store cirkler.
Illustration af øvelsen

Øvelse 7

  • Løft begge skuldre op mod ørerne, og hold dem der i 5 sekunder.
  • Sænk skuldrene igen, og slap af.
Illustration af øvelsen

Øvelse 8

Ret ryggen, sænk skuldrene og stå med armene ned langs kroppen.

  • Skyd brystkassen frem, mens du trækker skulderbladene sammen på ryggen.
  • Lad brystkasse og skulderblade falde tilbage på plads, og slap af.    
Illustration af øvelsen

Øvelse 9

Du skal stå op.

  • Lav en runding i ryggen, mens du fører armene ind foran kroppen.
  • Ret dig op igen, og læg håndryggene mod lænden.
Illustration af øvelsen

Øvelse 10

  • Løft den ene eller begge arme, så højt du kan. Albuerne skal være over hjertet. Hvis du kun løfter den ene arm, kan du støtte den med modsatte hånd.
  • Knyt hånden. Stræk og spred fingrene.
Illustration af øvelsen

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/bqb eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden: 

QR-kode

Værd at vide

Dine personlige data

Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse.
Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik 

Redaktør