Nyt fodtøj, optrapning i brug

Selv om skoene er fremstillet efter mål, er deren risiko for, at de giver tryk på fødderne ved ibrugtagning. Derfor er langsom optrapning vigtig.

Når skoene tages på

Vi vil anbefale, at du altid anvender et skohorn. Når du har fået skoen på, skal du presse hælen helt tilbage i skoen, før du snører skoene. Skoene skal sidde helt til på vristen, uden at stramme.

Langsom optrapning i brug af skoene

Selv om skoene er fremstillet efter mål, er der altid en risiko for, at de giver tryk på fødderne ved ibrugtagning. Det er derfor vigtigt at du langsomt optrapper tiden, hvor du har skoene på. I nedenstående skema kan du se vores anbefaling
for optrapning i brug af skoene.

Tidsintervallet, der er angivet, er den tid du kan gå med skoene. Hver gang du har gået, skal du efterfølgende tage sko og strømper af og kikke efter tryk- eller røde mærker på hele foden. Du skal anvende et spejl for at kunne se undersiden og siden af fødderne.

Kontakt din håndskomager ved røde mærker eller tryk Hvis der observeres røde mærker eller tryk, skal du kontakte din håndskomager, så I sammen kan finde årsagen til trykket. Du må ikke anvende skoene hvis der er observeret rødme eller tryk.

Du anvender så midlertidigt det aflastende fodtøj du tidligere har brugt.

Anbefalet tid for anvendelse af sko per dag

Når skoene skal anvendes

Tid du må gå med skoene pr. dag

1. dag15 min.
2. dag15 min.
3. dag15 min.
4. dag15 min.
5. dag30 min.
6. dag30 min.
7. dag45 min.
8. dag 45 min.
9. dag1 time
10. dag1 time

 

Redaktør