Ofte stillede spørgsmål - Medicinsk Ambulatorium K

​Vi vil gerne svare på dine spørgsmål - men måske kan du selv finde svaret herunder, hvor vi har samlet de hyppigst stillede spørgsmål med tilhørende svar



Hvordan kommer jeg i kontakt med Medicinsk Ambulatorium K?

Medicinsk Ambulatorium K har åbent alle hverdage mellem kl. 08.00-15.00. Det er dog nødvendigt at have en aftale for fremmøde.

Drop-in:
Drop-In-tider hos sygeplejerskerne til udlevering af medicin, podning og  til at hente diverse prøvematerialer.:
Onsdag mellem kl. 07.00-08.00
Torsdag mellem kl. 15.00-16.00. 

Telefontider:
Sekretærerne: Mellem kl. 08.00-15.00
Sygeplejerskerne: Mandag-torsdag mellem kl. 08.15-11.00
                                    Fredag mellem kl. 09.00-11.00

Alle patienter får udleveret et telefonnummer til deres kontaktsygeplejerske. Vær dog opmærksom på telefonkø.

MinSP:
Ved ikke-akutte spørgsmål kan du bruge MinSP (Min Sundhedsplatform) til at kontakte din læge og sygeplejerske. Du skal være opmærksom på op til 3 dages svartid.

Afbudsmail:
Hvis du i god tid ønsker at melde afbud til en tid, kan du gøre det her:
www.bispebjerghospital.dk/afbud



Hvem kan jeg møde i Medicinsk Ambulatorium K?

​Medicinsk Ambulatorium K er bygget op i teams af læger og sygeplejersker. Vi stræber mod, at du i dit forløb kommer til at se den samme læge og sygeplejerske. Ved akut opstået sygdom kan dette muligvis ikke lade sig gøre. 

Vores teams af sekretærer tager imod dig i receptionen i ambulatoriet, og de besvarer desuden telefonopkald og bestiller kørsel og tolk.

Til Medicinsk Ambulatorium K er der desuden tilknyttet en diætist.



Hvordan får jeg besked om mine aftaler i Medicinsk Ambulatorium K?

Indkaldelser:
​Du vil modtage de fleste tider til ambulatoriet via e-boks eller som brev.

Ved det første besøg i ambulatoriet vil du få et mødekort med dine fremtidige aftaler og telefonnumre til ambulatoriet.

På MinSP (Min Sundhedsplatform) og på Sundhed.dk kan du se dine fremtidige aftaler.

Hvis du er tilmeldt SMS-service, vil du desuden modtage en påmindelse om din aftale på SMS 2 dage før.

Mødetid og ventetid:
Da der er afsat kort tid til hvert besøg, er det meget vigtigt, at du møder til tiden, da du ellers kan risikere, at dit mødetidspunkt må blive udsat.

Desværre kan der indimellem være ventetid på lægen. Det kan skyldes, at lægen har måtte tilse en akut dårlig patient.

Kørsel og tolk:
Hvis du har behov for kørsel (og er godkendt til det) eller har brug for en tolk, skal du aftale dette i forbindelse med planlægningen af dine fremtidige mødetider.

Ændring eller aflysning af tider:
Du bedes aflyse eller ændre dine mødetider i så god tid som muligt. Det gør du hos vores sekretær, eller du kan benytte dig af afbudsmailen eller skrive til os via MinSP

Ved ændring af mødetid kan der forekomme ekstra ventetid - vi anbefaler derfor, at du ændrer din tid i så god tid som muligt.



Hvordan modtager jeg svar på mine undersøgelser?

​Ved den ambulante samtale aftaler du med lægen, hvordan du får svar på dine undersøgelser og blodprøver. Alle prøvesvar går til den læge, der bestiller dem.

Du har følgende muligheder for svar:

  • Oftest får du en opfølgende tid i ambulatoriet til at få svar
  • Lægen kan love brev - eller telefonsvar. I så fald vil det blive noteret i din journal.
  • Lægen kan informere dig om, at hvis du intet hører fra os, er alle svar på prøver og undersøgelser normale.
Husk at du altid kan se diverse svar på MinSP eller Sundhed.dk. Det gælder også svar, som lægen endnu ikke har taget stilling til.

Sygeplejerskerne må ikke oplyse dig om prøvesvar.


Hvordan får jeg fornyet mine recepter?

​Ved den ambulante samtale med lægen er det vigtigt, at du får fornyet dine recepter. Hjælp os gerne med at huske på det.

  • Sundhed.dk kan du se, hvilken medicin du får og dine recepter på den.
  • På app'en Min Medicin kan du se, hvilke recepter, der er aktive.
  • Via MinSP kan du bestille receptfornyelse. Husk dog at vi har op til 3 dages svartid, så gør det i god tid.

Receptfornyelse eller udlevering af immundæmpende medicin kan kun ske, hvis du har fulgt de planlagte blodprøvekontroller.



Hvad gør jeg ved opblussen af min tarmsygdom?

​Ved gener fra tarmen skal der have været symptomer i 3 dage.

I så fald kan du skrive til din læge eller sygeplejerske via MinSP og også få svaret her. Husk at der kan være op til 3 dages svartid.

Ved akut opblussen af din tarmsygdom kan du ringe til din kontaktsygeplejerske eller i vores telefontid hos sygeplejersken alle hverdage mellem kl. 08.00-11.00.

I weekenden skal du ringe til 1813.



Redaktør