En frelsende engel i gul vest

De seneste uger har en mand i gul vest med en cykeltaxa hjulpet patienter og pårørende med at finde rundt på Bispebjerg Hospitals område. Dany Abergel er hospitalets nye mobile information. Idéen er opstået i hospitalets medarbejderdrevne Innovationsforum og bliver fortsat videreudviklet.
En patient går ind ad hovedporten på Bispebjerg Hospital, hendes øjne er søgende og hun kigger skiftevis på indkaldelsen i sin hånd og på de nærmeste skilte. 

"Hej, kan jeg hjælpe dig?" spørger en frelsende engel i skrigende gul vest.


Dany Abergel viser vej på Bispebjerg Hospital (foto: Karen Grønkjær).

Det er Dany Abergel, den nye, mobile information på Bispebjerg Hospital. Han har en cykeltaxa, så han kan fragte gangbesværede til deres mål, og så har han en baggrund som portør, så han er god til at finde og forklare vejen til de mange, der søger.

Positivt modtaget

Det nye initiativ er født i hospitalets Innovationsforum for medarbejdere af en sygeplejerske fra Ortopædkirurgisk Ambulatorium.

Dany Abergel (foto: Karen Grønkjær).
 Idéen blev adopteret af hospitalets FM-enhed og direktion, der har sat ressourcer af til at få den til at leve. Den mobile information har fungeret i fire forsøgsuger indtil videre og er blevet taget vældigt godt imod.

"Der har udelukkende været positiv feedback fra både patienter, pårørende og personale. Folk spørger ligefrem, hvor de skal skrive hen for at rose initiativet. Der har dagligt været ca. 20-30 personer, der skulle have hjælp med at finde rundt. Og så har der i de første uger været 5-10 daglige kørsler af patienter og pårørende," fortæller Dany Abergel.

Koncept i udvikling

Da idéen opstod, handlede den om at kunne give patienter et tilbud om transport til nærmeste station. Idéen er dog af juridiske grunde tilpasset til, at den mobile information kun tilbyder transport inden for hospitalsområdet, men det kan også være en stor hjælp.

"Der er rigtig langt at hoppe på ét ben fra eksempelvis ortopædkirurgisk ambulatorium til nær-meste busstoppested. Jeg har prøvet det," erklærer driftschef Lars G. Hansen fra FM-enheden og tilføjer:

"Vi vil udvikle konceptet, så informationen måske også kan byde på en varm kop kaffe til de trængende. Og så arbejder vi på at finde et mere stabilt køretøj, måske el-drevet. Vi er ikke sikre på, hvordan den nuværende cykel vil klare sig til vinter."

Det første indtryk tæller

Det er tanken, at den mobile information får et telefonnummer, så ambulatorierne kan ringe, hvis der er patienter, der har brug for hjælp. I første omgang vil Ortopædkirurgisk Ambulatorium teste det nye tilbud, inden telefonnummeret bliver åbent for alle.

Projektet kører indtil videre i et halvt år og bliver så evalueret. Lars G. Hansen har allerede høje forventninger:

"Jeg kan godt forestille mig, at der kommer tryk på, når personalet får øjnene op for tilbuddet. Så måske kan Dany ikke følge med. Det kunne være en idé også at have en informationsperson uden cykel til bare at byde velkommen til hospitalet og hjælpe folk godt på vej."

"Det betyder meget for det første indtryk, hvordan man møder hospitalet. Sygeplejersken kan være nok så venlig og kompetent. Men hvis patienten er frustreret over ikke at kunne finde vej, bliver besøget en dårlig oplevelse," pointerer Lars G. Hansen.
Redaktør