Skulderbrud med bevægebegrænsninger, del 1

Information og øvelsesprogram om skulderbrud med bevægebegrænsninger del 1 ud af 2.

Vi anbefaler, at du udfører øvelserne efter vejledning af en ergoterapeut

Kom godt i gang

Du kan selv gøre meget, for at din arm kommer til at fungere så godt som muligt – både ved at lave øvelser og ved at brug armen i det daglige.

Øvelserne og rådene i dette øvelsesprogram er en hjælp til at komme i gang med genoptræningen efter dit skulderbrud.
Det er naturligt, at du ikke kan bruge din arm som før skaden, men styrke, bevægelighed og udholdenhed vil gradvis blive bedre, og der kan være fremgang op til et år eller mere efter skaden.

Bevægebegrænsninger

Bevægebegrænsningerne skyldes, at dit skulderbrud er af en sådan karakter, at du ikke må aktivt dreje din underarm udad eller løfte din arm ud til siden, før knoglen er groet helt fast. Dette varer 6 uger.

Sådan må du bevæge dig

1. Forestil dig, at du står op af en mur, når du bevæger din arm. Det er kun hertil, du må bevæge armen.

2. Når du skal hente eller tage ting, skal du dreje i hele kroppen, så du står med front til det du gerne vil tage.

Her er et eksempel på det, du skal undgå.

Brug af armen de første 6 uger

For at kunne overholde bevægebegrænsningerne de første 6 uger, kan du vaske dig under den tilskadekomne arm ved at skubbe den ud til siden med den raske arm. Din tilskadekomne arm skal slappe helt af imens og være passiv.

Sådan tager du tøj på

Når du klæder dig på, er det i begyndelsen en hjælp at tage tøjet på den dårlige arm først og af den dårlige arm sidst, når tøjet skal af.

Begrænsninger i brugen af armen

Mens du genoptræner din arm, må du ikke løfte tunge ting. Du må først gå med stok, bære tunge byrder og trække dig selv op i et gelænder, når det ikke medfører forværring af smerterne.

Brug armen i dagligdagen

I det daglige er det vigtigt, at du begynder at bruge armen. Små dagligdags gøremål, hvor du bruger armen vil, alt sammen hjælpe din genoptræning:

  • Tage tøj på
  • Vaske dig
  • Spise
  • Rede hår
  • Svinge med armene, når du går

Armslynge

Armslyngen tages af, når du laver øvelserne. Den skal fra nu af bruges mindre og mindre også i dagligdagen i takt med at smerterne aftager. I begyndelsen vil det sædvanligvis være rart at bruge slyngen til aflastning, når du er udendørs eller under transport.

Efter ca. 6 uger skal du ikke længere bruge slyngen.

Hvorfor skal du træne?

Det er vigtigt at lave øvelser for at undgå, at skulder, albue og fingre bliver stive samt for at minimere hævelse, som altid i større eller mindre omfang vil opstå efter et brud.

Hvordan skal du træne?

Overhold bevægebegrænsninger de første 6 uger når du lave øvelser.

Hver øvelse gentages 5-10 gange, 2-4 gange om dagen i et roligt tempo.

Husk at slappe af i skulderen, både når du laver øvelser, og når du bruger armen i det daglige. Når du træner, skal du derud, hvor det strammer og gør lidt ondt, men du må ikke få vedvarende eller tiltagende smerter ved bruddet.

Øvelser

☐ Øvelse 1: Opvarmende skulderøvelser

  • Løft skuldrene op til ørene
  • Tæl til 3
  • Sænk skuldrene langsomt

☐ Øvelse 2: Opvarmende skulderøvelser

  • Træk skuldrene bagud så skulderbladene samles
  • Tæl til 3
  • Før langsomt skuldrene tilbage til udgangsposition

☐ Øvelse 3: Opvarmende skulderøvelser

  • Rund ryggen mens armene føres ind foran kroppen
  • Tæl til 3
  • Før langsomt armene tilbage til udgangsposition

☐ Øvelse 4: Opvarmende skulderøvelser

  • Lave rulninger med skuldrene både med og mod uret

☐ Øvelse 5: Passiv bevægelse af skulder

  • Stå ved et bord med den ene fod foran den anden
  • Læg begge hænder på bordet med håndfladerne nedad
  • Læn dig frem uden at lægge vægt på armene

 

Øvelse 5 fortsat

  • Bevæg kroppen tilbage
  • Skift vægten fra den ene fod til den anden

☐ Øvelse 6: Svingøvelser - frem og tilbage

  • Stå med siden til et bord
  • Støt med den raske hånd på bordet
  • Læn kroppen lidt fremover
  • Lad den tilskadekomne arm hænge slapt ned
  • Holde albuen strakt
  • Sving armen frem

Øvelse 6 fortsat

  • Sving armen tilbage

Følgende øvelser kan også laves en stol uden armlæn

☐ Øvelse 7: Svingøvelser - fra side til side

  • Sving armen fra side til side
  • Svinge ind foran kroppen

Øvelse 7 fortsat

  • Sving kun armen hen til muren, som du skal forestille dig, du står ved siden af

☐ Øvelse 8: Svingøvelser - cirkler

  • Sving armen i store cirkler foran kroppen
  • Sving kun armen hen til muren
Redaktør