Kompressionsbehandling ved hævede ben

Læs her om i kompressionsbehandling mod hævede ben pga. kredsløbssygdom som fx sår og eksem.

Hvad er kompressionsbehandling?

Kompressionsbehandling er en behandling til at modvirke hævelse af benene ved sygdomme i kredsløbet som fx sår og eksem. Hvis du fx har sår eller eksem på et ben, er det nødvendigt at hævelsen fjernes, for at såret eller eksemet kan hele. Ved at kompression presses væsken væk fra området.

Kompressionsbehandling skal altid være lægeordineret. 

Bind eller strømper?

Bind er mere effektive end kompressionsstrømper og anvendes altid, når der er sår eller eksem. Kompressionsstrømper kan først bruges, når hævelsen er mindsket og et sår eller eksem er forsvundet. 

Lægen eller sygeplejersken i afdelingen vil informere dig om:

  • hvilken type bind du skal bruge
  • hvorvidt bindet skal tages af om natten. Det vil afhænge af årsagen til, at du har hævede ben og hvilken type bind, der anvendes
  • hvornår du evt. bør få kompressionsstrømper.

Bindet fjernes straks hvis

  • du pludselig får smerter i dine ben
  • dine ben bliver blege, kolde eller følelsesløse

Hvem kan hjælpe dig?

Du bør få hjælp fra hjemmesygeplejersken til at lægge bindene på. Spørg sygeplejersken i afdelingen, om hvordan du får kontakt til en hjemmesygeplejersken. Måske har du en pårørende, der kan hjælpe dig. Det er vigtigt, at din pårørende lærer at lægge bindet rigtigt. 

Hvordan lægges bindet – og polstervat?

Bindet skal lægges om hver dag og om morgenen, hvor benet er mindst hævet.

Under bindet skal der altid anlægges polstervat for at undgå trykmærker eller værre tryksår.  Polstervat anlægges også for at opnå en jævn og gradueret kompression af hele benet. Det vil sige at trykket skal være faldende fra ankelområdet og op til knæet.

Bindet lægges fra tæernes grundled til op under knæet:

  • med faste stræk, men ikke stramt
  • cirkulært med mindst 50% overlapning for hver omgang
  • med foden vinklet på 90 grader 
  • så hælen bliver dækket
  • så det følger benets facon
  • så trykket aftager fra tæerne og op mod knæhasen.

Bindene falder ned

Hvis bindene sidder for løst, bør de lægges om. Bindene sidder bedre fast, hvis du får tubegaze udenpå bindet.

Husk at vaske bindene

Bindene kan genbruges, hvis de ikke er våde af væske fra sår eller er præget af synlig forurening.  Bindene skal vaskes mindst hver 2. – 3. dag, da det vil medvirke til, at elasticiteten bedre bevares. Bindet kan godt vaskes i en vaskemaskine ved 60 grader. Bindene påvirkes ikke af sved og salver.

Sådan tørrer du bindene

Strækket i bindene bevares bedst, hvis de tørrer liggende udstrakt fx på et håndklæde. 

Du kan også tørre bindene i en tørretumbler.

Hvor købes bindene?

Hjemmesygeplejen udleverer som regel bind gratis, hvis det er et led i hjemmesygeplejens behandling.

Bind kan også købes på apoteket, i Matas eller hos grossistfirmaer med direkte salg til borgere fx:
Mediq Danmark
Tlf. 3637 9130 
www.mediqdanmark.dk

Gode råd ved hævede ben

Når du sidder

  • Sid mindst muligt med benene nedad. Læg i stedet benene op på en skammel. 
  • Sid ikke med benene over kors, da det hæmmer venepumpen og dermed også blodomløbet.
  • Sid på en stol, hvor sædet ikke er dybere end at der er en håndbredde frit fra forkanten til knæhasen. Brug en fodskammel, hvis stolen er for høj.

Når du ligger

Når du ligger ned, lægges benene på en pude, så benene er hævet over hjertehøjde.

Fodtøj

Brug fornuftige sko, som ikke trykker. Skoene skal sidde godt fast, og de skal være bøjelige i sålen.

Kostvaner

Overvægt forværrer hævelse af ben. Hvis du har behov for støtte til vægttab, kan du få vejledning af en diætist. Spørg din læge eller sygeplejerske.

Motion og øvelser

Lav øvelser som foreslået nedenfor flere gange dagligt. 

Liggende øvelser

  • Løft det ene ben op
  • Bøj og stræk foden i ankelleddet i et sejt tempo
  • Lav først øvelsen med strakt ben, bagefter med let bøjet knæ

 

  • Bevæg fødderne fra side til side i ankelledet
  • Lav cirkulære bevægelser
  • Bøj og stræk tæerne
  • Lav cykelbevægelser

Lav øvelserne med begge ben.

Stående øvelse

Rejs dig op, og stil dig på fuld fod. Vip op på tæerne, rul tilbage på fuld fod. Du kan støtte dig til væggen eller en stol under øvelsen.

Gå så ofte som muligt en tur. Gang hjælper med at presse hævelsen i benet væk. 

Redaktør