Overbelastede sener skal trænes tungt

​Tusindvis af danskere har lagt idrætten på hylden, fordi de ikke kunne slippe af med en overbelastningsskade i en sene. Men der er håb forude. Et nyt studie viser, at man har større chancer for at få succes med genoptræningen, hvis man dropper den traditionelle metode til fordel for tung, langsom styrketræning.

 Ultralydsbilleder af achillessene, der heles ved hjælp af tung, langsom styrketræning: Farverne viser, hvor meget blodgennemstrømning, der er i senen. Blodgennemstrømning er tegn på, at kroppen er ved at reparere skaden i senen. A) Syg achillessene uge 0 med meget blodgennemstrømning. B) Efter 12 ugers tung langsom styrketræning er der væsentlig mindre blodgennemstrømning, og i c) der er fra uge 52,er senen næsten helt normal igen.

Men forskere fra Bispebjerg Hospital har nu trods en gennemgang af både træningsstudier og studier, som ellers skulle forklare en særlig effekt ved denne genoptræning, ikke fundet dokumentation for, at det er den optimale metode. Tværtimod tyder det på, at almindelig styrketræning, såkaldt koncentrisk træning - hvor musklen både forkortes og forlænges - er en bedre løsning:


- Langsom styrketræning, som gradvis bygges op til at blive tungt, ser ud til at have en bedre effekt. Indtil nu har man anbefalet kun at genoptræne senen ved at forlænge musklen, men for senen gør det ingen forskel. Det er blot en elastik, der strækker sig afhængig af den belastning, man udsætter den for - om det så er ved, at musklen trækker sig sammen eller strækkes, siger professor Peter Magnusson og seniorforsker Christian Couppé fra Forskningsenhed for Muskuloskeletal Rehabilitering, der har lavet studiet sammen med postdoc René B. Svensson fra Institut for Idrætsmedicin.


Almindelig, såkaldt koncentrisk styrketræning af achillessenen, som nu anbefales af forskerne: Udgangsposition (1), lægmusklen forlænges (2), og lægmusklen forkortes (3).​



Traditionel excentrisk træning: Udgangsposition (1), senen trænes ved lægmusklen forlænges (2), men her bruges det raske ben til at løfte kroppen op igen (3) og (4), så achillessenen ikke trænes ved at forkorte lægmusklen.​


To til tre gange om ugen er nok
Resultatet af den langsomme og tunge træning kan man se i vævsprøver, som forskerne har taget fra senerne:

- De sener, som har været udsat for 12 ugers tung styrketræning, er blevet mere normale at se på i mikroskopet og med mere sundt bindevæv, og efter 52 uger næsten helt raske. Vi har også vist, at det nok også hænger sammen med, at man ikke behøver at træne hver dag, hvis den overbelastede sene skal komme sig – to til tre gange om ugen ser ud til at være nok. Det hænger blandt andet sammen med, at en sene helst skal have halvandet døgn mellem hver træning for at have tid til at restituere, og så nytter det ikke, at man træner to gange om dagen som ved den traditionelle metode, siger forskerne.

Nøjagtigt hvor meget eller hvor lidt, der skal til af den tunge, langsomme styrketræning, skal afklares i et nyt netop påbegyndt ph.d.-projekt hos forskerne på Bispebjerg Hospital.

​FAKTA

  • Forskningsresultaterne er bragt i en oversigtsartikel i november i et temanummer om seneoverbelastningsskader i det anderkendte amerikanske tidskrift Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy. Titlen på oversigtartiklen er Eccentric or Concentric Exercises for the Treatment of Tendinopathies?
  • Peter Magnusson og Christian Couppé er begge fysioterapeuter med mange års erfaring i behandling af de bedste eliteidrætsudøvere på Nicolas Institute of Sportsmedicine i New York City og Team Danmark.
  • Forskningsenhed for Muskuloskeletal Rehabilitering​
  • Institut for idrætsmedicin

Redaktør