Et smil og godt humør kan gøre meget

Det sidste halve års tid har Bispebjerg Hospitals mobile information - alias Dany Abergel - hjulpet patienter og pårørende med alt fra at finde rundt på området til at få liv i deres biler og sætte kæden på en ældre dames knallert. Projektet har været så stor en succes, at det er blevet forlænget indtil d. 1. januar 2015. Læs om Danys oplevelser med den mobile information.

Fra cykelben til hestekræfter

Dany og den mobile information hjælper dagligt mange patienter, pårørende, besøgende og personale med at finde og komme rundt på Bispebjerg Hospitals matrikel.

I starten af projektet kørte Dany rundt i en cykeltaxa, men i vinters blev den skiftet ud med en elbil.

- Cykeltaxaen havde en vis charme, men bilen ser mere professionel ud, folk kan få varmen og sidde i tørvejr og det er lettere at transportere folk rundt, især hvis de har rollator eller kørestol med.

Dany får også snart en officiel skiltning til bilen, så folk kan blive mere opmærksom på, at de kan spørge ham om hjælp.


Dany og hans hvide elbil er altid klar til at hjælpe folk. (Foto: Karen Grønkjær)

Alle afdelinger kan ringe efter Dany

Hver dag står Dany og hans elbil ved hovedporten, klar til at hjælpe folk med at finde vej, og hvis han ikke står der, så er det højst sandsynligt fordi, at han er ved at give et lift til en af de 10 - 25 besøgende, som har behov for det hver dag.

- Afdelinger kan altid ringe efter mig, hvis de har en patient, der har brug for et lift. Jeg får mellem 5 – 15 opringninger om dagen, de fleste er fra ambulatorierne eller direkte fra patienter, der har brug for et lift. Det er oftest ambulante patienter, som er dårligt gående eller hjertepatienter, for hvem 100 m kan være langt at gå, der ringer efter mig.

Hjælp med et smil

For Dany er der ikke 2 dage, der er ens, og han holder altid et vågent øje med, om der er nogen, som har brug for hjælp.

- Jeg kører rundt på området og laver opsøgende arbejde for at udbrede kendskab til ordningen, og det udløser mellem 3 - 5 nye kunder dagligt, hvoraf nogle bliver faste kunder, fortæller Dany, som hjælper med alt lige fra at vise vej, at få liv i folks biler til at gribe folk, der er ved at besvime på deres vej op til akutmodtagelsen eller hjælpe en ældre dame med at få kæden på hendes gamle Puch knallert, så hun kan komme hjem.


Et smil og godt humør er hvad der venter de folk, der støder på Dany. (Foto: Karen Sandal.)

Opbakning til projektet

At der er positiv stemning over for Dany og den mobile information er der ingen tvivl om. Dany og projektet gik hen og blev noget af en succes på hospitalets facebook-side sidste år.

- Det er et godt initiativ. Folk er glade og utrolige taknemmelige for den her ekstra service, som de ikke forventer. Det er op til os at sørge for, at de føler sig velkomne og godt taget imod, hvad enten det blot er at få vist den rette vej eller at blive sat af ved den rette indgang og til rette tid. Jeg tænker altid på, hvordan jeg gerne selv vil modtages, og så kan det ikke gå helt galt. Et smil og godt humør kan gøre meget, afslutter Dany med et smil, inden han jogger afsted for at hjælpe en mand, der står og ser lidt fortabt ud foran det store skiltekort.

 

Fakta

Projektet startede i hospitalets Innovationsforum på et initiativ fra en sygeplejerske fra Ortopædkirurgisk Ambulatorium.

Ordningen kører indtil 1. januar 2015, hvor projektet skal evalueres.


Redaktør