- Intensiv afsnit ZIT har stor uddannelsesaktivitet. Vi uddanner ca. 4-6
sygeplejersker i intensiv sygepleje årligt, og modtager kursister i praktik under
uddannelsen.
- De cirkulærebestemte krav om optagelse på Intensiv
specialuddannelsen er minimum 2 års klinisk erfaring fra anden afdeling end
intensivafdeling. Hvis du ikke har de krævede 2 års klinisk erfaring fra anden
afdeling, skal du søge om dispensation i samarbejde med uddannelsesansvarlig,
før du starter på uddannelsen.
- Uddannelsen er delt i 2 perioder samt en
introduktionsperiode. Læs mere om perioderne herunder.
Formål med
specialuddannelsen
Sygeplejersken skal erhverve de nødvendige kundskaber
og tekniske færdigheder for at kunne varetage funktionsområder som
specialuddannet sygeplejerske på intensiv- og opvågningsafdelinger/afsnit m.v. (Sundhedsstyrelsen 1997).
Mål for specialeuddannelsen
- Sygeplejersken skal erhverve sig overblik over og sikkerhed i at varetage
funktionsområdet.
- Sygeplejersken skal selvstændigt kunne planlægge, udføre og evaluere
intensiv sygepleje til kritisk syge personer i alle aldersgrupper med vekslende
og ofte uforudsigelige plejebehov.
- Sygeplejersken skal kunne anvende såvel for den kritisk syge patient
relevant sygeplejefaglige teori og metode som den omfattende viden om
sygdomslære og tekniske færdigheder fra det medicinske faglige område.
- Desuden skal sygeplejersken kunne formidle sine kundskaber om intensiv
sygepleje samt kvalitetsudvikle og samarbejde internt og eksternt om
ydelserne. (Sundhedsstyrelsen 1997).
Introduktionsperioden
Introduktionsperioden strækker sig fra ansættelse på Intensiv afsnit ZIT
til specialuddannelsen påbegyndes. Introduktionsprogrammet indgår som en del af
intensivuddannelsens samlede teoritimer og svarer til de første 6 måneder af
uddannelsen.
I introduktionsperioden evalueres 1. gang med en af
afdelingens mentorer og den uddannelsesansvarlige sygeplejerske. Evalueringen
bliver foretaget ud fra specialuddannelsens uddannelsesmappe.
Afsluttende evaluering foregår inden praktik i anden intensiv afdeling
eller kort tid efter.
Alle sygeplejersker under intensiv
specialuddannelse tildeles en mentor. Mentorordningen begynder efter 3 måneder i
afdelingen og mentorerne er mentor for flere sygeplejersker. I
introduktionsperioden vil de pædagogiske arbejdsmetoder være:
- Bed-side læring i samarbejde med mentor
- Refleksion i samarbejde med mentor
- Teoretisk undervisning efter Regionens uddannelses program.
Specialuddannelsens 1. del
6 måneders uddannelse kombineret med
klinik.
I denne periode gennemgås 207 timers formaliseret teoriundervisning.
Undervisningen foregår i HRU på Gentofte hospital. I alt 7 ugers
teorikursus, fordelt over ca. 6 måneder. Teorikurset afsluttes med en individuel
skriftlig prøve, der bedømmes efter 7 trins-skalaen, og som skal bestås med
karakteren 02 eller derover.
Den teoretiske periode kræver
forberedelsestid, og litteraturen forudsættes læst til undervisningen. Skønnet
hjemarbejde ca. 15-20 timer til hver teoriuge. Der gives ikke studiedage til
teorikurset.
Den kliniske undervisning i denne periode foregår Intensiv
afsnit ZIT og vil være:
- Bed-side læring med mentor
- Refleksion.
- Kobling af teori og praksis.
Specialuddannelsens 2 del.
12 måneders klinisk uddannelse
kombineret med teori og praktik på anden intensiv afdeling. I denne periode
arbejdes hen imod større selvstændighed og stigende kompleksitet i den intensive
sygepleje, hvor teori kobles til klinikken. I den kliniske del af uddannelsen
vil undervisningsmetoden være:
- Bed-side undervisning med mentor
- Refleksionsøvelser med mentor
- Formidling, hvor sygeplejersken under uddannelse skal vise at hun kan
formidle faglig viden og problemstillinger.
Formål for praktikperioden
At kursisten i praktikperioden
erhverver yderligere indsigt i bredde og variation indenfor intensiv sygepleje,
observation og behandling. At kursisten gennem praktikperioden medvirker til at
styrke samarbejdet mellem intensive afdelinger til gensidig inspiration og
erfaringsudveksling.
Mål for praktikperioden
Kursisten skal sammen med
praktikstedet udarbejde individuelle mål for praktikperioden. Der skal tages
udgangspunkt i kursistens kvalifikationer, kompetencer og uddannelsesbehov, og
målene skal indpasse i relation til de overordnede mål for den kliniske
uddannelse.
Generelt om uddannelsen
Ved start på teoridelen
af specialuddannelsen underskrives 1 uddannelseskontrakt sammen med
uddannelsesansvarlig. For at kunne gennemføre uddannelsen skal du have været
ansat på 33-37 timer om ugen. Uddannelseslængden vil blive forlænget ved en
ansættelse på under 37 timer om ugen, således at længden svarer til en
fuldtidsansættelse i hele uddannelsesperioden (18 måneder).
Inden
teorikurset aftales særlige aftaler under uddannelsen f.eks. hvorledes du ønsker
at arbejde i weekender i forbindelse med teorikurset med
afdelingssygeplejersken. Det er vigtigt at være opmærksom på at en kursusdag
tæller for 7 timer.
I praktik i anden intensiv afdeling planlægges med
få vagter, hvilket kan have økonomisk betydning. Selve vagtplanen for praktikken
planlægges af praktikstedet, og skal foreligge 4 uger før praktik start.
Vagtplanen vil hovedsagelig blive planlagt med dagvagter fra mandag til fredag.
I forbindelse med opgaveskrivning, som skal foregå indenfor de sidste 3
måneder af uddannelsesforløbet, holdes en samtale med uddannelsesansvarlig om
udarbejdelse af opgaven, valg af emne til opgaven mm.
I forbindelse med
opgaveskrivning planlægges i samarbejde med afdelingssygeplejersken dage til
opgaveskrivning (4 dage hvis du arbejder 33 timer og 5 dage hvis du arbejder 37
timer).
Arbejdsproblemformuleringen skal ligge klar, før
opgaveskrivningsdagene starter. Kriterier for udarbejdelse af skriftlig opgave
udleveres fra uddannelsesafdelingen eller af opgavevejleder. Der er afsat 5
timer til vejledning, som ikke kan forventes at foregå i arbejdstiden. Der
aftales en "deadline" med vejleder for færdiggørelse og aflevering af opgaven.
Opgaven skal være færdiggjort 1 år efter teoretisk eksamen er bestået.